
Slimme technologie speerpunt op Potato Europe
Slimme techniek en combineren van werkgangen waren speerpunten op de demo's tijdens de Potato Europe, de beurs voor de aardappelteelt. Bij de demonstraties kwamen twaalf aardappelroooiers en vijf inschuurlijnen in actie.
Potato Europe werd dit jaar werd gehouden op vrij droge grond en onder de brandende zon in het Belgische Kain bij Doornik. Voorafgaande regen maakte de grond geschikt voor twaalf rooiers om net werk te leveren op zo’n 24 hectare aardappelland. Vijf inschuurlijnen verderop werkten de piepers vervolgens gereinigd en gesorteerd in gereed staande vrachtauto’s.
Van de rassen Challenger en Fontaine werd gemiddeld meer dan 50 ton per hectare gerooid. Op de buitenbeurs, die zich volledig richt op aardappeltechniek, was de gehele keten aan het werk te zien.
Breed mechanisatieaanbod
Onder de 208 exposanten waren het vooral bekende merken die hun noviteiten toonden bij aardappelrooiers, poottechniek, loofdoding, onkruidbestrijding en inschuurlijnen. Opvallend was het grote aantal optische sorteerders die vooral gebruikt worden in de verwerkende industrie.
Grimme demonstreerde in het veld de nieuwe generatie van de EVO 280. De tweerijige getrokken verstekrooier met acht tons bunker kreeg een volledig hydraulische aandrijving van zowel de optionele graafmat, als ook alle zeefbanden en de loofdoorvalmat.
Doordat de aandrijving niet meer mechanisch is, werken de matten van de EVO 280 onafhankelijk van het aftakastoerental van de trekker. Daarmee kunnen ze traploos in snelheid gevarieerd worden. Bij wisselende omstandigheden is zo altijd de optimale reiniging te vinden bij maximale capaciteit. In het geval van een verstopping kan een mat ook worden teruggedraaid.
De snelheid van de matten is voortaan in kilometers per uur aangegeven zodat de chauffeur deze makkelijk kan aanpassen aan de rijsnelheid van de trekker. Tussen de tweede zeefband en de loofdoorvalmat kan een snelheidsverschil van 30 procent ingesteld worden. Eventuele verliezen worden beperkt door een grotere overlap tussen de eerste en tweede zeefband en de opvolgende reiniger.
Op de Grimme Evo 280 is ook lastafhankelijke automatiek te krijgen zoals het Speedtronic-Web en Speedtronic-Sep voor alle zeefbandsnelheden. De snelheden van de matten passen zich dan aan de belasting aan zonder tussenkomst van de chauffeur.
Voor minder ophoping van loof in de rooier en een lager eigengewicht is de geometrie van het zeefkanaal aangepast. Optioneel is er voortaan ook hydraulische wielaandrijving te krijgen en een 7,5 tons non-stop bunker.
Fabrikant Ropa bouwde ook een volledig hydraulisch aangedreven tweerijige getrokken rooier. De Keiler 2 RK22 zal op de Agritechnica te zien zijn.
Donkergroene rooier
Niet helemaal nieuw maar wel opvallend, want nog amper te zien in Nederland, was de donkergroene rooier van de Franse fabrikant Pouchain. De zelfrijdende vierrijer is voorzien van een 12,7 liter Stage V Volvo-motor met een vermogen van 510 pk. De chauffeur zetelt in een Claas-cabine.
De rooier is te krijgen voor aardappelen op rijenafstand van 75 en 90 centimeter. Bediening gaat via de CMotion joystick van Claas. De rooier heeft een bunkerinhoud van 16,5 kuub of 10 ton product.
Dewulf combineert werkgangen
Dewulf pakte uit met de nieuwe Certa 40 Integral vierrijige bekerpootmachine. Deze combineert een grondbewerking met frees, het poten en het aanaarden in één werkgang. Onder de machine staan negen wielen die zorgen voor de diepteregeling. De wielen dragen ook het geheel met 3,5 tons bunker.
De frees heeft de SC300 Compact-versie als basis waarbij de rotoras dikkere flensen kreeg. Op de achterklep zit een hoeksensor die de dieptecilinders van de negen loopwielen aanstuurt. Elk pootelement – met CP-elementen als basis – wordt onafhankelijk hydraulisch aangedreven en heeft optioneel een weegcel.
Tot slot volgen de aanaardschijven met een diameter van 410 millimeter die de ruggen verder opbouwen en waarvan de druk vanaf de zijkanten eenvoudig instelbaar is.