
Sierteeltbedrijven krijgen met business intelligence grip op data
In sierteeltbedrijven is het soms lastig om gegevens uit verschillende informatiesystemen te combineren. Business intelligence kan deze gegevens overzichtelijk bij elkaar zetten en daaruit relevante informatie halen. Verschillende softwarebedrijven bieden hiervoor mogelijkheden, waarbij platform Datagrowers voor de sierteelt is ontwikkeld.
Codema SDF, GreenMaster, Florinet en het aloude Excel, net als in andere sectoren buitelen de informatiesystemen in de sierteelt over elkaar heen. Maar hoe worden tuinders wijs uit alle data die ze opleveren? Dat kan met de business intelligence (BI)-oplossingen van verschillende softwarebedrijven, zoals LinkThings, Horti Analytics en VisionBI, en IT-consultancybedrijf Dataresultz.
VisionBI biedt BI-oplossingen in Power BI, Yellowfin en het door Dataresultz ontwikkelde Datagrowers. Waarvoor tuinders kiezen, is volgens medeoprichter Dennis Teekamp Gout van VisionBI afhankelijk van hun wensen en de inrichting van hun automatiseringssystemen.
Slimme analyses
Teekamp Gout legt uit dat het doel in alle gevallen is om gegevens uit de verschillende informatiesystemen van een kwekerij overzichtelijk bij elkaar te zetten en daaruit met slimme analyses overzichtelijke rapporten te halen. Daarmee kunnen ondernemers in één oogopslag inzicht krijgen in hun belangrijkste stuurgegevens en zien waar knelpunten zitten.
Wij kunnen de verschillende systemen als het ware met elkaar laten praten en daaruit relevante informatie halen
Bart Huijbregts van Dataresultz kwam in het verleden als commercieel adviseur weleens bij kwekerijen waar stapels papieren op tafel lagen met bergen gegevens. Toch kon de directie daaruit volgens hem niet afleiden waarom een klant bijvoorbeeld minder planten of bloemen kocht dan voorheen. Dat maakte het in zijn ogen voor kwekers bijna onmogelijk om bij beslissingen onderscheid te maken tussen buikgevoel en ratio.
Eigen BI-platform
Dat kan beter, dacht Huijbregts en hij zocht samen met Kees de Louw naar manieren om afwegingen beter te kunnen onderbouwen. De Louw, die vijftien jaar bij Royal FloraHolland heeft gewerkt, kende hij vanuit gezamenlijke projecten in de sierteelt. Zij richtten in 2017 Dataresultz op en bouwden Datagrowers, hun eigen BI-platform.
Huijbregts legt uit dat zijn eerste vraag aan kwekers niet is wat voor overzicht zij willen hebben, maar tegen welk probleem zij aan lopen. Volgens hem weten de meesten dat binnen tien seconden. De kunst is vervolgens om de tuinders te voorzien van informatie waarmee hij het betreffende probleem kan signaleren en op kan lossen.
Droomsessie
De Louw vult aan dat een traject vanuit Dataresultz daarom begint met een 'droomsessie'. 'Samen met het management van een kwekerij kijken we waar het bedrijf op vastloopt en wat voor overzicht nodig is om op het juiste moment in actie te komen.'
'Wij kunnen de verschillende systemen als het ware met elkaar laten praten en daaruit relevante informatie halen', zegt Huijbregts. 'Het gaat niet zozeer om het creëren van overzichten, maar om te kunnen zien waar in het bedrijf actie nodig is.' Voor de techniek achter hun 'dashboards' werkt Dataresultz samen met andere partners, zoals VisionBI, waarmee het in 2019 een joint venture is aangegaan.
Maatwerk
Teekamp Gout: 'Het voordeel van Datagrowers is dat het speciaal voor kwekers is ontwikkeld en de begrippen uit de sierteeltsector kent. Dat maakt hun standaardpakket goedkoper dan dat van andere aanbieders en zorgt dat we maatwerk sneller kunnen realiseren.' Bij Datagrowers kost een instapmodel 3.500 euro en vervolgens 250 euro per maand voor het vernieuwen en onderhouden van de op persoonlijke wensen aangepaste overzichten.
Datagrowersgebruiker van het eerste uur is potanthuriumkwekerij HouwenPlant in het Zuid-Hollandse Hoek van Holland. Mede-eigenaar en manager sales en marketing Marco van der Goes legt uit dat bij de in 2016 gestarte grote opschalingsoperatie het aantal potmaten is gegroeid van drie naar negen en diverse nieuwe teeltlocaties in gebruik zijn genomen.
Verder levert het bedrijf zowel aan de retail als aan de vakhandel en heeft het te maken met een grote klantengroep.
Dashboard met totaaloverzichten
Van der Goes vindt het belangrijk om goed te kunnen volgen hoe het zit met de omzet en de voorraden en vooral met de ontwikkelingen bij de klanten. Daarom is HouwenPlant op zoek gegaan naar een dashboard met totaaloverzichten op managementniveau en daaraan gekoppeld rapporten op klantniveau voor de accountmanagers.
'We zijn met verschillende partijen in gesprek gegaan, maar met Kees de Louw hadden we meteen een klik, omdat we hem niets uit hoefden te leggen over bijvoorbeeld teeltproces, kasplanning, potmaten en hoezen. Dat zie ik echt als de grote kracht van Datagrowers.'
Voorspellende waarde
Van der Goes is blij met de leesbare rapporten die in de plaats zijn gekomen van de brij aan cijfers die hij vroeger in zijn mailbox vond. Een ander voordeel vindt hij de mogelijkheid om vooruit te kijken en al van tevoren met de inkopers van exportbedrijven af te stemmen hoe de planning van het komend jaar eruitziet. 'Die voorspellende waarde helpt de hele sierteeltsector vooruit en bevordert de samenwerking in de keten.'